راهنمای انتخاب پمپ و مخزن مناسب برای حل مشکل افت فشار آب ساختمان


چگونه می توانیم برای یک آپارتمان چهار طبقه با چهار واحد ۱۰۰ متری پمپ و مخزن مناسبی انتخاب کنیم؟

به طور میانگین هر شیر آب استاندارد خانگی ۱۰ لیتر در دقیقه خروجی دارد. حال فرض کنید در یک واحد آپارتمان ۱۰۰ مترمربعی با یک خانوار سه نفره یک شیر در سرویس توالت ، یک شیر در حمام و یک شیر در آشپزخانه باز باشند. جمعا خروجی ما برای هر واحد ۳۰ لیتر در دقیقه می باشد و این برای چهار طبقه ۱۲۰ لیتر در دقیقه می باشد. برای این مجموعه به پمپی با توان ۱ تا ۱٫۵ اسب بخار و هد ۴۸ یا ۵۸ متر نیاز است. حجم مخزن ذخیره آب نیز حداقل ۱۰۰۰لیتر باید در نظر گرفته شود تا در طول ۸ دقیقه ( میانگین زمان استحمام ۱۰ دقیقه و توالت و روشویی ۵ دقیقه در نظر گرفته شده است) پاسخگوی استفاده همزمان همه واحدها از حمام ، توالت و آشپزخانه باشد. البته این در صورتی است که دبی(جریان در واحد زمان) آب ورودی به مخزن ذخیره در ساعات اوج مصرف و افت فشار حداقل ۴۰ لیتر در دقیقه (۲۵دقیقه زمان می برد تا مخزن را پر کند) باشد. لطفا توجه شود در غیر این صورت باید به فکر مخازن حجیم تر(۱۵۰۰ لیتری یا ۲۰۰۰ لیتری و یا …) بود. توجه داشته باشید همه موارد ذکر شده با فرض رعایت حداقلهای موارد فنی در لوله کشی استاندارد برای یک ساختمان است.

*برای برخورداری از بالاترین دبی از شبکه آب و فاضلاب شهری بهتر است مخزن یا منبع را همسطح زمین نصب فرمایید.

*اتصال مستقیم پمپ به شبکه آبفا (آب و فاضلاب) غیر قانونی است و علاوه بر خسارات مادی به شما (کنتور آب مصرف بسیار بیشتری را نشان می دهد و در دراز مدت هم کنتور و هم پمپ خراب می شوند) موجب می شود با ایجاد فشار منفی در شبکه لوله های شهری درنقاطی که به صورت طبیعی نشتی ناشی از فرسودگی لوله ها وجود دارد آب آلوده اطراف لوله به داخل شبکه مکیده شود و سلامت شما و دیگر شهروندان را به خطر بیاندازد.

آنچه از بابت انتخاب پمپ عنوان شد فقط به شما یک دید کلی می دهد و مناسب ساختمانهای تا چهار طبقه می باشد.

* اگر در محیطی روشن منبع را نصب می کنید جداره مخزن باید از جنسی باشد که مانع از عبور نور گردد تا جلبکها و به دنبال آنها باکتری ها فرصت رشد و لانه گزینی در جداره مخزن پیدا نکنند( مانند انواع مخازن سه لایه )

*از آنجایی که گاهی به مدت طولانی آب در منبع به صورت ذخیره باقی می ماند جنس مخزن حتما باید از پلی اتیلن Food Grade و مواد نو باشد. خرید مخازن ارزان قیمتی که با استفاده از مواد بازیافتی تولید می شوند ، سبب می گردد به صورت جدی سلامت شما و عزیزانتان به خطر بیافتد.

آموزش ها

تانکمخزن پلی اتیلن شهرکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *